<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD W3 HTML//EN">
<HTML>
<HEAD>

<META content=text/html;charset=iso-8859-1 http-equiv=Content-Type>
<META content='"MSHTML 4.72.3110.7"' name=GENERATOR>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>The University of Toronto Press today published 
<EM>Establishing Our Boundaries: English-Canadian Theatre Criticism</EM>, edited 
by Anton Wagner. </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>The collection of essays written by 17 members 
of the ACTR is the first cultural history of Canada as seen through its theatre 
and theatre criticism over two centuries.</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>The first copies of the 416 page book were 
rushed to members of the ACTR criticism panel </FONT><FONT color=#000000 
size=2>(Don Rubin, Patrick O'Neill, Malcolm Page, Don Perkins and Anton Wagner) 
who will discuss theatre criticism, past and present, at the ACTR conference at 
Bishop's University June 2.</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT size=2>The official launch of <EM>Establishing Our Boundaries 
</EM>will also  take place at the ACTR conference, on June 4, together with 
the launch of the play anthology <EM>Staging the North</EM>, edited by Sherrill 
Grace, Eve D'Aeth and Lisa Chalykoff, published by Playwrights Canada Press. 
</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>Two copies of <EM>Establishing Our Boundaries 
</EM>were won by this year's winners of the Nathan </FONT><FONT color=#000000 
size=2>Cohen Award for Excellence in Theatre Criticism: Robert Cushman (long 
review category, <EM>National Post</EM>) and Kate Taylor (short review category, 
<EM>Globe and Mail</EM>).</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>The contributors and contents of the book are as 
follows:</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2><EM>Establishing Our Boundaries: 
English-Canadian Theatre Criticism. </EM>Toronto: University of Toronto Press, 
1999. 416 p. hard cover, $60.         
</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2><BR>Introduction: </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"Establishing Our Boundaries: 
English-Canadian Theatre Criticism"--Anton Wagner</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>Editor/Critics:</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"From Puffery to Criticism--William Lyon 
Mackenzie, Joseph Howe and Daniel Morrison: Theatre Criticism in Halifax and 
Toronto 1826-1857"</FONT><FONT color=#000000 size=2>--Patrick 
O'Neill    </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>Reviewer/Critics:</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"The Critic as Reviewer: E.R. Parkhurst at 
the Toronto Mail and Globe 1876-1924"--Ross Stuart   
</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"The Cosmopolitan, the Cultural Nationalist 
and the Egocentric Critic: Harriet Walker, Charles W. Handscomb and Charles H. 
Wheeler in Winnipeg 1898-1906"--Douglas Arrell    
</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>Cultural Nationalism:</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"Hector Willoughby Charlesworth and the 
Nationalization of Cultural Authority 1890-1945"--Denis 
Salter     </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2><BR>"Saving the Nation's Aesthetic Soul: 
B.K. Sandwell at the Montreal Herald 1900-1914 and Saturday Night 
1932-1951"--Anton Wagner    </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"Becoming Actively Creative: Dr. Lawrence 
Mason, The Globe's Critic 1924-1939"</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>--Anton Wagner    </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"Herbert Whittaker, Reporting >From the 
Front: Montreal Gazette 1937-1949 and the Globe and Mail 
1949-1975"--Jennifer Harvie and Richard Paul Knowles       </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"Criticism in a Canadian Social Context: 
Nathan Cohen's Theatre Criticism 1946-1971"--Don Rubin    
</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"In Hope and Anger: Oscar Ryan at the 
Canadian Tribune 1955-1988" --Mayte Gómez    
</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"The Classical Humanist: Jamie Portman at 
the Calgary Herald 1959-1975 and the Southam News Service 1975-1987"--Moira 
Day    </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"The Archetypal Enthusiast: Urjo Kareda at 
the Toronto Star 1971-1975"--Denis Johnston    </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"The Critic as Cultural Nationalist: Don 
Rubin at the Toronto Star 1968-1972 and the Canadian Theatre Review 
1974-1983"--Ira Levine    </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>The Post-Nationalist Period:</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"Subverting Modernisms in B.C.: Christopher 
Dafoe at the Vancouver Sun 1968-1975"--James Hoffman   
</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"Journalist or Critic?: Brian Brennan at 
the Calgary Herald 1975-1988"--Diane Bessai   </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"The Iconoclast Sceptic on the Beat: Gina 
Mallet at the Toronto Star 1976-1984"</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>--Alan Filewod    </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"Establishing Contact Between Two Cultures: 
Marianne Ackerman at the Montreal Gazette 1983-1987"--Leanore Lieblein 
</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"Theatre: Transgression or Tribal 
Celebration--Ray Conlogue at the Globe and Mail 1978-1998"--Robert 
Nunn    </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>Selected Bibliography:--Anton 
Wagner    </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>The University of Toronto Press is extending a 
20% ($12) publication discount to ACTR members for <EM>Establishing Our 
Boundaries</EM>. Please quote the "UTP Marketing Code 
1025."</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>Copies of the book can be ordered from the 
University of Toronto Press at 1-800-565-9523 or 416-667-7791, or by mail at 
Orders, University of Toronto Press, 5201 Dufferin Street, North York, Ontario, 
M3H 5T8.</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT size=2>The UTP jacket for the hard cover book quotes Richard Plant on 
the back cover: "...I expect that this book will prove to be one of the 
most valuable ever made available about Canadian theatre."</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2></FONT> </DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2><BR> </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2> </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV></BODY></HTML>