<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD W3 HTML//EN">
<HTML>
<HEAD>

<META content=text/html;charset=iso-8859-1 http-equiv=Content-Type>
<META content='"MSHTML 4.72.3110.7"' name=GENERATOR>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>One of the largest Canadian cultural research 
projects was concluded at this year's Congress of the Social Sciences and 
Humanities at Bishop's University June 4 with the publication launch by the 
University of Toronto Press of <EM>Establishing Our Boundaries: English-Canadian 
Theatre Criticism</EM>.<BR> <BR>The book, edited by Anton Wagner, is the 
first cultural history of Canada as seen through the eyes of twenty-one leading 
theatre critics commenting on the creation of an indigenous Canadian theatre and 
drama over two centuries.</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>The nation-wide research project by seventeen 
members of the Association for Canadian Theatre Research/Association de la 
recherche theatrale au Canada, was made possible by a $50,000 grant from the 
Social Sciences and Humanities Research Council of Canada. Additional project 
funding was provided by the Herman Voaden Trust Fund, the HSSFC Aid to Scholarly 
Publications Programme, York University, McGill University, Mount Saint Vincent 
University, Ryerson Polytechnic University, Brock University, the University of 
Saskatchewan, and the University College of the Cariboo.</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>The book's eighteen essays cover the range of 
influential theatre reviewing from the 1820s to 1998, and from Halifax to 
Vancouver. The collection addresses the ongoing dilemma of the artist and 
cultural industries in Canada: how to create for local and international 
audiences in competition with the best theatre and drama the world has to 
offer.</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2><EM>Establishing Our Boundaries </EM>examines 
this tension between the positive stimulus of open artistic borders and cultural 
globalization--particularly the preponderant influence of American popular 
culture on Canadian artistic creation and self-expression. The essays analyze 
the attempts of theatre critics to stimulate an indigenous Canadian theatre and 
drama, and their views on religious, moral and political issues, censorship, 
cultural colonialism and cultural nationalism, government support of the arts, 
English-French cultural relations, and Canadian national, regional and minority 
identities.</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>The University of Toronto Press has extended its 
20% publication discount off the $60 428-page hard cover price to ACTR/ARTC 
members. Please quote the "UTP Marketing Code 1025" when ordering 
copies from the UTP toll-free number 1-800-565-9523.<BR></FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2><EM>Establishing Our Boundaries: 
English-Canadian Theatre Criticism. </EM>Toronto: University of Toronto Press, 
1999. </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>         
<BR>Introduction: </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"Establishing Our Boundaries: 
English-Canadian Theatre Criticism"--Anton Wagner</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>Editor/Critics:</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"From Puffery to Criticism--William Lyon 
Mackenzie, Joseph Howe and Daniel Morrison: Theatre Criticism in Halifax and 
Toronto 1826-1857"--Patrick O'Neill    </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>Reviewer/Critics:</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"The Critic as Reviewer: E.R. Parkhurst at 
the Toronto Mail and Globe 1876-1924"--Ross Stuart   
</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"The Cosmopolitan, the Cultural Nationalist 
and the Egocentric Critic: Harriet Walker, Charles W. Handscomb and Charles H. 
Wheeler in Winnipeg 1898-1906"--Douglas Arrell    
</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>Cultural Nationalism:</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"Hector Willoughby Charlesworth and the 
Nationalization of Cultural Authority 1890-1945"--Denis 
Salter     </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2><BR>"Saving the Nation's Aesthetic Soul: 
B.K. Sandwell at the Montreal Herald 1900-1914 and Saturday Night 
1932-1951"--Anton Wagner    </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"Becoming Actively Creative: Dr. Lawrence 
Mason, The Globe's Critic 1924-1939"</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>--Anton Wagner    </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"Herbert Whittaker, Reporting >From the 
Front: Montreal Gazette 1937-1949 and the Globe and Mail 
1949-1975"--Jennifer Harvie and Richard Paul Knowles       </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"Criticism in a Canadian Social Context: 
Nathan Cohen's Theatre Criticism 1946-1971"--Don Rubin    
</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"In Hope and Anger: Oscar Ryan at the 
Canadian Tribune 1955-1988" --Mayte Gómez    
</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"The Classical Humanist: Jamie Portman at 
the Calgary Herald 1959-1975 and the Southam News Service 1975-1987"--Moira 
Day    </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"The Archetypal Enthusiast: Urjo Kareda at 
the Toronto Star 1971-1975"--Denis Johnston    </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"The Critic as Cultural Nationalist: Don 
Rubin at the Toronto Star 1968-1972 and the Canadian Theatre Review 
1974-1983"--Ira Levine    </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>The Post-Nationalist Period:</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"Subverting Modernisms in B.C.: Christopher 
Dafoe at the Vancouver Sun 1968-1975"--James Hoffman   
</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"Journalist or Critic?: Brian Brennan at 
the Calgary Herald 1975-1988"--Diane Bessai   </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"The Iconoclast Sceptic on the Beat: Gina 
Mallet at the Toronto Star 1976-1984"</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>--Alan Filewod    </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"Establishing Contact Between Two Cultures: 
Marianne Ackerman at the Montreal Gazette 1983-1987"--Leanore Lieblein 
</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>"Theatre: Transgression or Tribal 
Celebration--Ray Conlogue at the Globe and Mail 1978-1997"--Robert 
Nunn    </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2>Selected Bibliography:--Anton 
Wagner    </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2><BR> </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2> </FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000 size=2></FONT> </DIV></BODY></HTML>