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Dear Anton and colleagues,<br>
<br>
It is a sign of the freshness and incisiveness of <u>Establishing Our
Boundaries</u> that it should have produced such a thoughtful reflection
by a theatre critic on the work that critics do.<br>
<br>
Louise Forsyth<br>
<br>
At 12:39 PM 10/26/99 -0400, Anton Wagner wrote: <br>
<font size=2><blockquote type=cite cite>Below is Martin Morrow's
delightful <u>Calgary Herald </u>review of <u>Establishing Our
Boundaries: English-Canadian Theatre Criticism. </font></u><br>
<font size=3> <br>
</font><font size=2>The 416-page hardcover collection of 18 essays is
available from Chapters for $42, 30% ($18) off the $60 University of
Toronto Press publication price. The Chapters website
<a href="http://www.chapters.ca/">www.chapters.ca/</a> promises free
Xpresspost shipping in Canada until October 31.</font><br>
<font size=3> <br>
</font><font size=2>!@LKW=BOOKS; THEATRES; CANADA<br>
!@PAPER=Calgary Herald<br>
!@PAGE=ES10 / FRONT<br>
!@DATE=990710<br>
!@SECTION=Books<br>
!@EDITION=FINAL<br>
!@HEAD=Critique of theatre critics reveals passion for subject <br>
!@BYLINE=Martin Morrow, Calgary Herald<br>
!@ST=Review<br>
!@ILLUS=Photo: Establishing Our Boundaries: English-Canadian Theatre
Criticism, edited by Anton Wagner. University of Toronto Press, 416
pages, $60. </font><br>
<font size=3> <br>
</font><font size=2>As a theatre critic for a Canadian daily newspaper
who has been bashing out reviews regularly for over 10 years, I was
brought up short by Anton Wagner's Establishing Our Boundaries:
English-Canadian Theatre Criticism. The idea of having your hastily
written, roughly reasoned, written-on-deadline critiques gathered up and
carefully analyzed by an academic is a sobering thought. I've escaped
such treatment in this book, but not my Herald predecessors Brian Brennan
and Jamie Portman, both of whom are among the 21 critics scrutinized in
this survey of Canadian theatre criticism from the early 19th century to
the early 1990s. </font><br>
<font size=3> <br>
</font><font size=2>Wagner's book, offering a series of essays by 17
Canadian theatre historians, examines how critical writing has reflected
and sometimes shaped the course of theatre in Canada. If actors are, as
Hamlet put it, 'the abstract and brief chronicles of the time,' then the
critics are the chroniclers of the chronicles, often providing the only
record of past performances. </font><br>
<font size=3> <br>
</font><font size=2>Unfortunately, most reviewers then and now are merely
hacks, hewing to the popular tastes of the day and dispensing consumer
advice with no sense of the big picture. But as this study reveals, right
from our colonial beginnings there were critics who took the task
seriously and saw theatre's role in defining a nation's culture.
</font><br>
<font size=3> <br>
</font><font size=2>Clearly it's a job that carries with it some
historical responsibility and yet, ironically, the critics who see and
write the most, the daily paper scribes, are also the ones with the least
time and opportunity for in-depth reflection. It's hardly a surprise,
then, that these essays catch all the weaknesses of their subjects:
contradictory statements, sometimes in the same review; knee-jerk
reactions; blind spots and blatant prejudices. </font><br>
<font size=3> <br>
</font><font size=2>But the virtue of daily reviewing is its freshness;
the immediate reactions of the most perceptive critics often make the
best reading. The no-guff notices filed by the brazen Gina Mallet during
her 1976-84 run at the Toronto Star are still fun to peruse, even if, in
her fierce attacks on subsidized Canadian theatre, she often seemed to be
breaking a butterfly on a wheel. </font><br>
<font size=3> <br>
</font><font size=2>Playwright-journalist Rick Salutin, echoing Shaw, is
quoted here as observing that criticism tells us more about the critic
than anything else. That's certainly the case with Mallet, and with Ray
Conlogue in his 1979-91 tenure as first-string critic at the Globe and
Mail. Robert Nunn's essay on Conlogue reveals the liberal-minded critic's
persistent problems with the emerging gay and feminist theatres in
Toronto of the time, which suggest something more than just a difference
of taste. </font><br>
<font size=3> <br>
</font><font size=2>The personalities that assert themselves in these
essays are the most entertaining aspect of the book and at times you wish
the essayists had loosened their academic stays and given us a bit more
colour--more biographical data, more details of the critics'
relationships with their theatre communities and, especially, more
extensive quotes from their work. Certainly, Wagner and his contributors
have rounded up an intriguing cast of characters: The rugged
individualist Nathan Cohen, whom Richard Burton once called 'the only
brilliant critic in North America' (no doubt after receiving a good
review), whose doubts about the burgeoning Stratford Festival seem
strikingly prescient almost half a century later. The 'gentlemanly' Jamie
Portman, a Prairie classicist with a burning sense of purpose, who began
his career by nurturing Calgary's nascent professional theatre before
going on, as a national Southam correspondent, to tirelessly advocate
government support of the arts. The enthusiastic Urjo Kareda at the
Toronto Star, who built up his city's little alternative theatres, only
to have his successor, the aptly named Mallet, viciously knock them down.
</font><br>
<font size=3> <br>
</font><font size=2>Wagner's opening essay concludes with alarm bells
over the current state of Canadian theatre criticism, and who can dispute
the lack of courageous voices on the scene right now? But, as the book
itself shows, newspaper criticism is bound to the cycles that journalism
goes through and today's mainstream dailies, in their battle with other
media for advertising revenue, have largely devalued real criticism in
favour of inoffensive coverage and soft-core features that smack of the
puffery that filled Canadian papers of the last century. </font><br>
<font size=3> <br>
</font><font size=2>It's a state that ought to alarm the theatre
practitioners themselves. As this valuable volume demonstrates, the true
critics, for all their foibles and quirks, have brought a passionate
urgency to their belief in the value of theatre that no amount of cheery
promotional copy will ever be able to duplicate.</font><br>
<font size=3> <br>
</font><font size=2>Establishing Our Boundaries: English-Canadian Theatre
Criticism, edited by Anton Wagner. University of Toronto Press, 416
pages, $60.<br>
</font></blockquote><br>
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