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<BODY bgColor=#a6caf0>
<DIV><FONT color=#000000>Dear Colleagues,</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000>There has been a strong, impassioned debate in Canada 
about the role of theatre in times of crisis, such as those now affecting the 
United States and perhaps soon much (all?) of the world.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000>We have had this debate before: during the FLQ crisis 
of 1970, and the subsequent imposition of the War Measures Act by Prime Minister 
Trudeau: both the work of the FLQ <EM><U>and</U></EM> of the Federal Government 
were argued then, as they have been argued since, to have been exercises in 
 intra-national terrorism.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000>Not surprisingly, these events have given rise to a 
significant body of plays, films, articles, and so on; and indeed these events 
continue to be treated artistically, as in the recent NFB film on Trudeau, 
<U>Just Watch Me</U>.  (I should be happy, in due course, to send a partial 
list of these works.)</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000>As I have been reflecting over the last three 
weeks--especially with my students, whose insights have been astonishing, 
troubled and troubling, and strangely restorative--about <U>some</U> of the 
roles that theatre can take, and <U>some</U> of the roles (positions?) that 
critics can take, I happened to read Howard Barker's <U>Arguments for a 
Theatre</U>, first published in 1989 (though many of the articles in it were 
published earlier, in varied outlets, such as <U>The Guardian</U>), and recently 
republished, in its Third Edition, by Manchester UP.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000>In a provocative addendum to the ultimate essay, "The 
Audience, the Soul, and the Stage," Barker schematises "The Humanist Theatre," 
on the one hand, and "The Catastrophic Theatre" {which he has sought to develop 
throughout his career), on the other.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#008000><U>The Humanist Theatre</U></FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#008000></FONT> </DIV>
<DIV><FONT color=#008000>We all really agree.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#008000>When we laugh we are together.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#008000>Art must be understood.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#008000>Wit greases the message.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#008000>The actor is a man/woman not unlike the 
author.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#008000>The production must be clear.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#008000>We celebrate our unity.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#008000><STRONG><U>The critic is already on our side. 
</U></STRONG>(Emphasis mine.)</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#008000>The message is important.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#008000>The audience is educated and goes home happy or 
fortified.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000>VERSUS (Barker does posit these modes in 
opposition)</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#ff0000><U>The Catastrophic Theatre</U></FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#ff0000>We only sometimes agree.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#ff0000>Laughter conceals fear.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#ff0000>Art is a problem of understanding.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#ff0000>There is no message.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#ff0000>The actor is different in kind.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#ff0000>The audience cannot grasp everything, nor did the 
author.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#ff0000>We quarrel to love.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#ff0000><U>The critic must suffer like everyone else</U> 
[emphasis mine].</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#ff0000>The play is important.</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#ff0000>The audience is divided and goes home disturbed or 
amazed</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000>{This was first published in "Theatre en Europe" in 
1989}</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000>Denis Salter</FONT></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><FONT color=#000000><U><STRONG>PLEASE NOTE NEW EMAIL AND FAX 
ADDRESSES</STRONG></U>.<BR>*************************************************<BR>"What 
we call truth is always a story, always an interpretation, and, therefore, 
largely fictitious, or at least made-up. Indeed, it is a <BR>great illusion to 
think there are things called facts. The moment we identify a fact we begin to 
invest it with interpretation and<BR>fit it within a story.  Truth, it 
seems to me, is a great fiction agreed upon."--David Weale<BR>********<BR>Denis 
Salter<BR>Professor of Theatre<BR>McGill University<BR>853 Sherbrooke St 
West<BR>Montreal <BR>H3A 2T6<BR>Telephone  (514) 398 6573<BR>Email via 
Fax  (309) 294 0444<BR>Regular Fax (514) 398 8146<BR>Email   
<<A 
href="mailto:denis.salter@mcgill.ca">denis.salter@mcgill.ca</A>><BR>            
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href="mailto:d.salter@videotron.ca">d.salter@videotron.ca</A>><BR>    
<BR>Home Office<BR>4965, avenue Connaught<BR>Notre Dame De Grace<BR>Montreal 
<BR>H4V 1X4<BR>Telephone (514) 487 2568<BR>Email via Fax  (309) 294 
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color=#000000>********************************************</FONT></DIV>
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