<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1">
<META content="MSHTML 6.00.2600.0" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Establishing Our Boundaries reviewed in Modern 
Drama (Vol. XLIV, No. 1, Spring 2001) and l'Annuaire theatrale, No. 30, automne 
2001.</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>(Neil Carson's review will appear in the Canadian 
Theatre Review 109, Winter 2002.)</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>"Establishing Our Boundaries is an altogether 
informative and stimulating book. It covers the topic from sea to sea and from 
the beginnings to the present...This book is a major contribution to Canadian 
theatre history in an often scorned and rarely studied arena."<BR>--James Dugan, 
Modern Drama</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Dans la diversite des approches, Establishing Our 
Boundaries documente avec soin un aspect fondamental de l'art dramatique, a 
savoir sa reception, dans ce qu'elle a de decisive pour l'avenir d'un theatre 
souvent en butte a l'indifference generale. Par l'ampleur de ses perspectives 
temporelles et geographiques, l'ouvrage pourrait eventuellement servir de modele 
a un tour d'horizon de la critique quebecoise, qui mettrait en perspective les 
liens complexes qu'entretiennent critique, public et milieu, liens determinants 
pour une tradition theatral encore jeune.<BR>--Herve Guay, L'Annuaire 
theatrale</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Previous reviews:</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV><FONT face=Arial size=2>
<DIV><BR>Establishing Our Boundaries: English-Canadian Theatre Criticism, Anton 
Wagner, ed. Toronto: University of Toronto Press, 1999</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV><BR>"A fascinating premise. By considering the output of 21 drama critics, 
it attempts to construct a cultural history of Canada from 1829 to the present 
day . . . an excellent collection of essays."<BR>--Mark Fisher, Glasgow Herald, 
Scotland</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>"Wagner and his contributors have rounded up an intriguing cast of 
characters . . . As this valuable volume demonstrates, the true critics, for all 
their foibles and quirks, have brought a passionate urgency to their belief in 
the value of theatre that no amount of cheery promotional copy will ever be able 
to duplicate." <BR>--Martin Morrow, The Calgary Herald</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>"Brilliant analytical essays . . . Boundaries is a uniquely informing, 
always interesting, book on a universal subject: cultural identity and the 
forces that form and are influenced by it."<BR>--Carol Douglass, American 
Theatre Critics Association Critics Quarterly</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>"Reading it will expand anyone's knowledge of our culture, our theatre, and 
our journalism."<BR>--Robert Fulford, The Globe and Mail</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>"Establishing Our Boundaries is an undeniably valuable addition to Canadian 
theatre history scholarship, helpfully and insightfully illuminating one of the 
most important, yet overlooked, elements of the complex system of cultural 
production that is English-Canadian theatre."<BR>--Len Falkenstein, Canadian 
Literature</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>"Destined to leave its mark on the history of criticism and Canadian 
theatre and drama."<BR>--Geraldo Ferreira de Lima, A Gazeta, Cuiab , 
Brazil</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>"Shutting the book Establishing Our Boundaries, one feels like one has 
lived for two centuries in the Northern part of North America and has witnessed 
the different stages, nuances and faces of the very painful, difficult and 
extremely adamant search for a feeling of belonging, or in other words, for a 
national consciousness of the people who have really lived there throughout all 
that time. It's exciting that this process could be followed exactly through the 
development of the theatre and criticism."<BR>--Kalina Stefanova, Theatre and 
Kultura (Bulgaria)</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>"Surprisingly lively and capacious." <BR>--Frank Moher, The National 
Post</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>"A very thorough set of essays . . . a revealing picture of the gradual 
emergence of a truly national theatre for English Canada through the eyes of 
those who chronicled it."<BR>--Ian Herbert, Theatre Record, London</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>"A gem . . . This is must reading for all of us--critics, artists and 
spectator."<BR>--Gaetan Charlesbois, Hour, Montreal</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>"If there is a book to make a reviewer nervous, it is this one." 
<BR>--James Horner, Canadian Content</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>"Establishing Our Boundaries could provoke a stimulating debate in Canadian 
theatre studies; it is not only, as the collection suggests, a matter of what 
kind of criticism and theatre we want, but what kind of history we want as 
well."<BR>--Michael McKinnie, "The Contradictions of Canadian Theatre 
Criticism," Essays on Canadian Writing</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>C'est donc sur toute une tradition riche et meconnue que l'ouvrage dirige 
par Anton Wagner leve le voile. A travers elle, on comprend mieux les enjeux 
fondamentaux, non seulement du theatre canadien-anglais, mais aussi de toute une 
culture qui nous est proche. Soutenu par une recherche titanesque sur un corpus 
eparpille dans des milliers et des milliers d'articles, Establishing Our 
Boundaries est propre a donner une credibilite a un metier periodiquement bien 
malmene. En terminant la lecture de cet ouvrage stimulant, je ne puis que 
souhaiter pour le Quebec une etude semblable: qu'une cohorte de chercheurs dans 
un de nos departements d'etudes theatrales ou de litterature se penche sur le 
corpus de la critique theatrale quebecoise et qu'en attendant, l'ouvrage dirige 
par Anton Wagner fasse l'objet d'une traduction francaise. <BR>--Michele Vais, 
"La critique passess au crible", Cahiers de theatre jeu</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV></FONT> </DIV></BODY></HTML>