<tt><font size=2>Dear LGBTQ Focus Group Members,<br>
<br>
Please find the LGBTQ Focus Group CFP for ATHE 2015 below.<br>
<br>
J'ai hâte de vous voir à Montréal!<br>
--Lisa<br>
<br>
LGBTQ Focus Group Call for Proposals<br>
Association for Theatre in Higher Education (ATHE) Conference<br>
July 30-Aug 2, 2015 | Fairmont The Queen Elizabeth Hotel, Montréal, Québec,
Canada<br>
Submission Deadlines:<br>
Individual presentations: October 10 (submit to kareem.khubchandani@utexas.edu)<br>
Complete sessions: November 1 (submit online directly to </font></tt><a href=www.athe.org><tt><font size=2>www.athe.org</font></tt></a><tt><font size=2>)<br>
The LGBTQ Focus Group of the Association for Theatre in Higher Education
invites proposals for panels, performances, roundtables, seminars, “text-and-response,”
working groups, etc. at ATHE 2015. <br>
• We encourage submissions that think through underrepresented subject
positions in LGBTQ studies such as disabled, trans, indigenous, non-white,
and women-identified persons.  <br>
• We hope that session coordinators will consider not only disciplinary
and institutional diversity as they curate submissions, but also assemble
participants of different races, genders, and sexual orientations.  <br>
• Proposals that approach the conference format queerly and creatively
are very welcome.  <br>
• We encourage participants to develop ideas related to the conference
theme, “Je me souviens,” though we will consider all topics related to
theater, performance, and LGTBQ issues. <br>
• Three particular areas of interest are addressed more fully below: memory
and remembrance; nationalism, imperialism, and (anti)colonialism; and questions
of translation, language, and cross-cultural encounter. <br>
Je me souviens.<br>
I remember.<br>
Lest we forget.<br>
Québec’s motto is a reminder to remember.  Performance has the potential
to unsettle distinctions between memory and history in ways that might
imagine more radical and just futures.  As a palimpsest, the stage
permits LGBTQ people to riff on traditional notions of theatre in profane
and unexpected ways.  Using various memory practices—testimony, autobiographical
performance, and recuperations of uncanny ancestors—LGBTQ folk have (re)inscribed
our experiences into the master narratives and dominant discourses that
repeatedly script us out.  Gestures, poses, costumes, and sonic elements
carry forward traces of queerness beyond the archive.  In this vein
of memory and remembrance, we encourage submissions that reflect on:<br>
 <br>
LGBTQ folk tales & myth making<br>
Queering archives<br>
Oral history as performance<br>
Queer childhoods & queer ancestors<br>
Dance, ritual, & gesture as memory<br>
Forgetting, amnesia, & disability<br>
Autobiography & autoethnography<br>
Revivals & parodies <br>
The conference theme is also an acknowledgement of Canada’s layered histories
of colonialism and nationalism, of British imperial conquest over French
Canadians, and of European settlement on indigenous land.  Imperial
projects have historically portrayed LGBTQ folks, alongside ethnic minorities,
as threats to national security.  More recently, scholars such as
Scott Morgensen and Jasbir Puar have demonstrated the complicity of LGBTQ
movements with settler colonialism and ethnic apartheid, though little
work has been done to ground theatre, dance, and performance in these conversations.
 On this track of nationalism, imperialism, and (anti)colonialism,
we seek submissions that explore:<br>
 <br>
Queer Nation & Lesbian Separatism<br>
Pinkwashing & homonationalism<br>
Citizenship & sexual deviance<br>
Queer activism as performance<br>
Anti/Post-colonial theatre<br>
Nation-making, kinship, & (re)production<br>
 <br>
The English translation of “Je me souviens” is contested: “I remember,”
and “Lest we forget.”  This draws attention to tension in the labor
of remembering as an individual or collective project; it also reflects
the challenge of translation.  Theatre, as we well know, is always
an exercise in translation: from script to speech act, from improvised
movement to repeatable gesture, from director’s vision to lighting director’s
equipment limitations.  Translation involves compromise and negotiation.
 What is lost when LGBTQ subcultures are translated for mainstream
theatergoers?  What is learned when western LGBTQ aesthetics are performed
outside of the U.S. and Europe?  Can queer pleasure come from the
inevitable différance of translation?  Attending to questions of translation,
language, and cross-cultural encounters, we seek submissions that discuss:<br>
 <br>
Adaptation & interpretation<br>
Non-English & multilingual LGBTQ theatre<br>
Transnational circulations of queer theatre<br>
The globalization of LGBTQ identities<br>
Indigenous critiques of LGBTQ identity<br>
Two spirit ritual, performance, & representation<br>
LGBTQ theatre in the borderlands<br>
 <br>
 <br>
INFORMATION ON SUBMITTING PROPOSALS:<br>
1. Completed proposals (with all session members assembled) may be submitted
directly to ATHE atwww.athe.org no later than November 1, 2014.  Please
forward a copy of your completed proposal to Kareem Khubchandani (kareem.khubchandani@utexas.edu).
 Please note that all technology requests must be included in your
completed proposal.  Consultation with the LGBTQ conference planner
well in advance of the November 1 deadline is recommended and appreciated.<br>
2. While complete sessions are strongly encouraged, individual paper proposals
may be submitted to the LGBTQ Focus Group conference planner (kareem.khubchandani@utexas.edu).
 The conference planner will attempt to group submissions into cohesive
sessions but cannot guarantee inclusion.  In order to be considered,
individual proposals must be submitted by October 10, 2014.  Abstracts
(250 words) must include the presentation title and the submitter’s contact
information and must specify any A/V needs.  ATHE does not accept
individual paper submissions: do not submit your individual proposal on
the ATHE website.<br>
3. All A/V support is fee-based.  Grants for A/V support are available
and encouraged.  To apply, follow the directions on the proposal submissions
form at ATHE’s website and fill out any additional information required.
 You will be notified of grant monies at the same time that you are
notified of the status of your session.  ATHE cannot accommodate A/V
requests submitted after November 1 without substantial cost to the individual
presenter.<br>
4. Please note that ATHE runs from Thursday through Sunday in 2015.  The
application form will not accept scheduling preferences.<br>
5. We encourage session coordinators with proposals that encompass the
interests of multiple focus groups to pursue a multidisciplinary session.
 Presenters wishing to create multidisciplinary sessions should contact
the Focus Group conference planners for each of the three groups that they
propose as co-sponsors of their sessions, since multidisciplinary session
coordinators who do not complete this step are likely to have their sessions
ranked low or rejected.<br>
6. Presenters proposing sessions outside the traditional panel format are
asked to be specific in their proposals concerning the structure and number
of participants so that ATHE can be notified about time/space needs.<br>
7. ATHE will notify the LGBTQ Focus Group concerning accepted or rejected
panels in February.  Presenters should expect to hear from the conference
planner or the session coordinator by early March.<br>
<br>
<br>
-- <br>
Lisa Sloan<br>
PhD Candidate<br>
UCLA Theater and Performance Studies<br>
917-349-5330<br>
lisaasloan@gmail.com<br>
If you wish to stop receiving email from us, you can simply remove yourself
by visiting: </font></tt><a href="http://www.athe.org/members/EmailOptPreferences.aspx?id=24380068&e=walsha@uwindsor.ca&h=0d202576953c5496b170204fb416d421d36489cf"><tt><font size=2>http://www.athe.org/members/EmailOptPreferences.aspx?id=24380068&e=walsha@uwindsor.ca&h=0d202576953c5496b170204fb416d421d36489cf</font></tt></a><tt><font size=2><br>
Association for Theatre in Higher Education<br>
PO Box 1290<br>
Boulder, CO 80306</font></tt>
<br><font size=2 face="sans-serif"><br>
<br>
Lionel Walsh, Associate Dean<br>
Academic and Student Affairs<br>
Faculty of Arts, Humanities and Social Sciences<br>
University of Windsor<br>
401 Sunset Avenue<br>
Windsor, ON<br>
N9B  3P4  Canada<br>
</font><a href=www.uwindsor.ca/fahss><font size=2 face="sans-serif">www.uwindsor.ca/fahss</font></a><font size=2 face="sans-serif"><br>
519/253-3000, ext. 2029<br>
<br>
Associate Professor<br>
School of Dramatic Art<br>
519-253-3000, ext. 2820<br>
Fax: 519-971-3629<br>
</font><a href=www.uwindsor.ca/drama><font size=2 face="sans-serif">www.uwindsor.ca/drama</font></a>