<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<style type="text/css" style="display:none;"> P {margin-top:0;margin-bottom:0;} </style>
</head>
<body dir="ltr">
<div class="elementToProof" style="font-family: Tahoma, Geneva, sans-serif; font-size: 12pt; color: rgb(0, 0, 0);">
Dear colleagues,</div>
<div class="elementToProof" style="font-family: Tahoma, Geneva, sans-serif; font-size: 12pt; color: rgb(0, 0, 0);">
I hope your summer is going well. Please, find down below a new call  for papers on Exile and (Neo)Nationalism. We decided to extend out deadline till September 1, 2024. After all, it is  summer time. </div>
<div class="elementToProof" style="font-family: Tahoma, Geneva, sans-serif; font-size: 12pt; color: rgb(0, 0, 0);">
<br>
</div>
<div class="elementToProof" style="font-family: Tahoma, Geneva, sans-serif; font-size: 12pt; color: rgb(0, 0, 0);">
Greetings to everybody, Yana and Pieter    </div>
<div class="elementToProof" style="font-family: Tahoma, Geneva, sans-serif; font-size: 12pt; color: rgb(0, 0, 0);">
<br>
</div>
<div id="Signature">
<div style="background-color: rgb(255, 255, 255);">
<p>~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~</p>
<p><br>
</p>
</div>
</div>
<div style="direction: ltr;"><b>European Journal of Theatre and Performance (EJTP)</b></div>
<div style="direction: ltr;">Call for Proposals</div>
<div style="direction: ltr;"> </div>
<div style="direction: ltr;"><b>Exile and (Neo)Nationalism</b></div>
<div style="direction: ltr;">Guest editors: Yana Meerzon and Pieter Verstraete</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">(Extended proposal deadline: 1 September 2024)</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">In the last few decades, we have seen an increase of migration waves testing the border policies of (Fortress) Europe whilst impacting cultural debates and artistic expressions around asylum, exile, and (forced) displacement. The
 latter has also caused an increase of supportive cultural programs dedicated to art in exile. In literary, cultural, and theatre scholarship, diaspora has emerged as a critical concept for reflecting on contemporary politics, the state of our democracies,
 and established definitions of societies and communities, calling into question deep-rooted nation-state models. In fact, as Meerzon (2012) has suggested, diasporic and exilic communities pose a direct counter-arrangement to Benedict Anderson’s ‘imagined communities’
 (1983), as a product of their own collective imagination and practices of integration. The exilic community, on the contrary, is based on rupture, disparateness, and bifurcation, but also on a shared experience of displacement, which defines newly forming
 transnational communities. It was Brecht who already referred in his exilic poem ‘Über die Bezeichnung Emigranten’ (‘On the Term Emigrants’, 1937) to the exiles as ‘us’ against ‘them’, those who expelled.</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">Underneath these new communities lie deeper tragedies of escape from armed conflict, economic crisis, tyrannical rulers, or dictatorial governments over which the present rise of ultra-right-wing and nationalist groups looms its
 long shadows. In this context, nostalgic narratives for a pre-globalisation nationalism feed into exclusionary forces. Yet the exiled roam also with a sense of territory or country with them, and a ‘shame that stains our country’, as Brecht would write in
 his poem (1937: 718; our translation). Hence, in this EJTP theme issue, we want to examine how exilic life as a significant expression of contemporary human experience is entangled with pressing questions of (neo)nationalism and associated subjects like war,
 humanitarian devastation, and (post)colonialism.</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">Exile is of course not a phenomenon only of the last decades. Many have designated the twentieth century as the ‘age of exile’ (Aprile 2010), even if exilic histories stretch much further back in time and extend well into our own
 contemporaneity under the cosmopolitanism of late capitalism. However, our current refugee crises beg the question of differentiating and comparing exilic communities and their cultural expressions. Theatre and the performing arts have played an important
 role in the imaginations of the exiled, the obliqueness of the exilic experience, as well as the collective and individual traumas of ostracism in the face of democracies and institutions that have become fragile, instable, or dysfunctional. Fictionalization
 of the exilic position in creative (play)writing has not only been done by exiled artists but also by those who have witnessed the new waves of immigrants. Thus, we can ask ourselves the following questions: What are the accepted stories of exile that make
 it to the stage and institutions; and what are the counternarratives of exile to our present nation-states? In this context, theatre and the performing arts are crucial for redefining the difficult nexus between exile and (neo)nationalism.</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">The recent rise of the political far right and populism both in Europe and across the globe is  demonstrated by a range of phenomena, including the Brexit movement in the UK, the Front National (FN) in France, the Alternative for
 Germany (AFD), the successes of the extreme right-wing Jobbik party and Viktor Orbán’s national-conservative Fidesz party in Hungary, the recent electoral victory of Geert Wilders’ Forum for Democracy (FvD) in the Netherlands, Vladimir Putin’s recent turn
 to militarization and fascism, and various others can be added. These political and societal changes position theatre and performance arts at the forefront of cultural resistance, resilience, and mediation. In times of often government-endorsed xenophobia,
 racism, and nationalist sentiments, theatre and performing artists are increasingly urged to address this ‘political turn’ and examine alternatives of ethical, political, and artistic response-ability. Through different aesthetic ways, one could say, they
 react to the ‘biopower’ (Foucault 1978) that connects the brutality of the nation-state with the infatuation for racism.</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">Nevertheless, many European theatre companies and institutions find themselves at the slippery crossroads between the state funding they receive, the political mandate they must carry, and the ethical, political, and artistic positions
 put forward by their government-appointed artistic directors and/or teams. These complicities have recently become even more difficult to navigate when funding is cut because of ideological disputes against the hegemony of a state apparatus.</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">Following these observations and thoughts, we invite essays (max. 9.000 words) along the next four lines of inquiry:</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<ul data-editing-info="{"orderedStyleType":1,"unorderedStyleType":2}" style="direction: ltr; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;">
<li style="direction: ltr; list-style-type: "- ";">What constitutes the complicity and/or ‘response-ability’ of art institutions in the triangle between ideological pluralism, funding structures, and works of exilic or migrant theatre practitioners? Who is
 privileged? How can one ‘play (within) the system’?<br>
</li><li style="direction: ltr; list-style-type: "- ";">How do theatre and the performing arts play a role in representative claim-making of artists in exile vis-à-vis their home countries, ‘Europe’, and/or their newly receiving localities? How has the idea of a
 collective identity as a form of nationhood changed over the last fifty years in Europe and beyond, and how does theatre help to imagine, remember, commemorate, rebuild, or deconstruct these identities?<br>
</li><li style="direction: ltr; list-style-type: "- ";">How does the exilic position help to question the nexus of cosmopolitanism and migration versus debates on postcolonialism, decoloniality, and imperialism?<br>
</li><li style="direction: ltr; list-style-type: "- ";">How does the aesthetics of the ‘exilic performative’ expose, resist, resignify, or perhaps reproduce rhetorical devices of populism, (micro)nationalism, and nationhood?<br>
</li></ul>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">Submissions may include but are not limited to these questions. Please indicate one or two theoretical frameworks from which you want to develop your line of argument. We welcome submissions on the current situation which may include
 comparative, post- and decolonial, and intersectionalist approaches, possibly building further on concepts from political sociology, cultural studies, cultural heritage, migration and exile studies. We are also interested in theatre-historical analyses since
 the fall of the Berlin Wall or the dissolution of the Soviet Union as significant historical milestones, yet any topics that go further back in history will be taken into consideration too. If relevant, we would appreciate a note of self-positionality indicating
 the relationship with the topic of the proposed essay.</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;"><b>Proposal submissions:</b></div>
<div style="direction: ltr;"> </div>
<div style="direction: ltr;">Proposals should be written in UK English, in MS Word format, and be between 500 and 700 words. Please include a brief bio (max. 100 words) in your proposal submission and send it by email to the guest editors (see contacts below)
 by 1 September 2024. Proposals must be based on original, unpublished work not under consideration for publication elsewhere.</div>
<div style="direction: ltr;">Proposals should specify in which language the article will be submitted. EJTP is open to articles written in the language of the author’s preference, but please note that for all articles written in languages other than English
 contributors will be asked to secure professional proof-reading.</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">If your proposal is accepted, you will be invited to submit a first draft of your article by 1 November 2024. The maximum length of the final article should not exceed 9.000 words (including abstract in English and in at least one
 additional language, references, author bio, etc.). Submitted articles will undergo a double-blind peer-review process by two anonymous experts.</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">Prospective authors should make sure their submitted articles are in accordance with the EJTP Author Guidelines, which can be downloaded here: https://journal.eastap.com/submission-guidelines/.</div>
<div style="direction: ltr;">For more information on the European Journal of Theatre and Performance, please visit: https://journal.eastap.com.</div>
<div style="direction: ltr;"> </div>
<div style="direction: ltr;"><b>Schedule:</b></div>
<div style="direction: ltr;">Proposals: 1 September 2024 (note of acceptance by 15 September 2024)</div>
<div style="direction: ltr;">First Drafts: 15 November 2024</div>
<div style="direction: ltr;">Peer Review: 30 December 2024</div>
<div style="direction: ltr;">Second Drafts: 15 February 2025</div>
<div style="direction: ltr;">Final Drafts: 15 March 2025</div>
<div style="direction: ltr;">Publication: May 2025</div>
<div style="direction: ltr;"> </div>
<div style="direction: ltr;"><b>Contacts:</b></div>
<div style="direction: ltr;">Issue-related inquiries and proposal submissions should be sent to the issue’s guest editors:</div>
<div style="direction: ltr;">Yana Meerzon, (University of Ottawa): ymeerzon@uottawa.ca;</div>
<div style="direction: ltr;">Pieter Verstraete (University of Groningen): p.m.g.verstraete@rug.nl.</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;"><b>Relevant Literature</b></div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">Anderson, Benedict. 1983. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism (London: Verso)</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">Aprile, Sylvie. 2010. Le siècle des exilés. Bannis et proscrits de 1789 à la Commune</div>
<div style="direction: ltr;">(Paris, CNRS éditions)</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">Bauman, Zygmunt. 1998. Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life, trans. by Daniel Heller-Roazen (Stanfard, CA: Stanford University Press)</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">—  2000. Liquid Modernity (Hoboken: Wiley)</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">—  2004. Wasted Lives. Modernity and Its Outcasts (Cambridge: Polity Press)</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">—  2011. Collateral Damage: Social Inequalities in a Global Age (Cambridge: Polity Press)</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">Brecht, Bertolt. 1967. ‘Über die Bezeichnung Emigranten’, in Gesammelte Werke in 20 Bänden, by Bertolt Brecht, ed. by Hauptmann Elisabeth (Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag), p. 718</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">Butler, Judith. 2004. Precarious Life. The Powers of Mourning and Violence (New York: Verso)</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">Diaz, Delphine, and Sylvie Aprile. 2021. Les Réprouvés. Sur les routes de l’exil dans l’Europe du XIXe siècle (Paris: Éditions de la Sorbonne)</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">Foucault, Michel. [1976] 1978. The History of Sexuality. Volume 1: An Introduction, trans. by Robert Hurley (New York: Pantheon Books)</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">Gilroy, Paul. 1995. ‘Route Work: The Black Atlantic and the Politics of Exile’, in The Postcolonial Question: Common Skies, Divided Horizons, ed. by Iain Chambers, and Lidia Curti (London: Routledge), pp. 17-29</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">Meerzon, Yana. 2012. Performing Exile – Performing Self: Drama, Theatre, Film (Houndmills, Basingstoke, and Hampshire: Palgrave Macmillan)</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">Reinelt, Janelle. 2015. ‘Performance at the Crossroads of Citizenship’, The Grammar of Politics and Performance, ed. by Shirin M. Rai and Janelle Reinelt (Abingdon and New York: Routledge)</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">Said, Edward. 2000. Reflections on Exile and Other Essays (Cambridge, MA: Harvard University Press)</div>
<div style="direction: ltr;"><br>
</div>
<div style="direction: ltr;">Verstraete, Pieter. 2023. ‘Exiled Lives on the Stage: Support Networks and Programs for Artists at Risk from Turkey in Germany’, Open Research Europe, 3, no. 109, 6 July, pp. 1-12 https://open-research-europe.ec.europa.eu/articles/3-109
 [accessed 1 June 2024]</div>
______________ Content posted in these emails does not represent DramaHE, but the views of the individual poster. Events advertised via the list are not necessarily endorsed by DramaHE. Any complaints, requests or comments about list usage can be addressed
 to <a href="mailto:officeatdramahe@cygnul.co.uk" id="OWAa49a011a-35b3-b771-65a9-b73cc01746f1" class="OWAAutoLink">
officeatdramahe@cygnul.co.uk</a> but we will not respond to requests to unsubscribe or to post: To join, leave or suspend list postings, visit
<a href="https://www.jiscmail.ac.uk/" id="OWA00e1d3ee-29bc-3855-733a-3f000ff1a252" class="OWAAutoLink" shash="lZDIxv9bF/SvWawp5mnZhFpI4iDEGJoPRnx3DMNpNEU+s0C7OYaDniDSx9dt/ujLIYj03MIUfGWTWGJtOD3Z/EQ4nPpyTBSWtxdra3MyoxrvOk0pbpc78+/4/C+zyhXKFNylGX5+l2Ka1YwbkLi5qmKtcshrKWZ5eX8MbSgFUqQ=" originalsrc="https://www.jiscmail.ac.uk/" data-auth="Verified">
https://www.jiscmail.ac.uk/</a> and click on subscriber's corner. All of the information you need is there, including ways to reset your password if you lost it. ______________
</body>
</html>