Change of Submission Date Jan 15 CFP CATR-ACRT 2013 Ethical Challenges of Performance History - Les enjeux =?windows-1252?Q?=E9thiques_?=de l'histoire de la performance

Luella Massey l.massey at UTORONTO.CA
Sun Dec 2 14:34:52 EST 2012


La version française suit la version anglaise

*CATR/ACRT*

*Canadian Association for Theatre Research / **Association Canadienne de 
la Recherche Théâtrale*

*Call for Submissions for Conference 2013 University of Victoria, 1-4 June*

*Performance History Seminar: **The Ethical Challenges of Performance 
History*

Proposals are invited for a seminar exploring the challenges of 
performance history, as it relates to the ongoing research of 
participants.  Like earlier seminars at CATR/ARCT given under the title 
‘Tyranny of Documents,’ this session will explore the relationship 
between the historian of performance and documentary evidence; but it 
will also encourage participants to raise more general questions 
concerning provenance, disciplinary and cross-disciplinary benefits and 
challenges, and other issues that have arisen while conducting research. 

The focus this year will be on the ethical 'edges' of performance 
history, including:  the extent to which historians should be advocates 
or 'mythbusters' regarding their subjects; the challenges of 
representing oppressed individuals and groups of all kinds in the study 
of history; the blessings and temptations of filling in gaps in the 
evidence with imaginative speculation; among many other challenges.  The 
organizer welcomes proposals in other areas of its general subject and 
mandate; the topic is meant to provide direction for discussion.

Participants will submit ‘working papers’ exploring a challenge they are 
facing in their ongoing research, along with documents if appropriate, 
all of which will be posted to a secure website in advance of the 
conference for viewing by participants and registrants.  We will assign 
respondents to each, and organize the session as a series of related 
research questions. 

We encourage proposals from graduate students, scholars early in their 
careers, and seasoned veterans.  The area of research is not restricted 
to a particular time or place.  Explorations of the challenges in 
discussing any area of drama, theatre and performance studies will be 
welcome.  A goal of this year's seminar is to explore the prospect of an 
ongoing, year-round working group within CATR/ACRT on performance history.

Please send initial proposals of no more than 250 words, along with a 
brief biography, to Stephen Johnson at the University of Toronto 
(stephen.johnson at utoronto.ca 
<mailto:stephen.johnson at utoronto.ca>).  Copy in the body of the email, 
please.

Deadline for submission is *15 January 2012*.  The organizer welcomes 
questions in advance of submitting a proposal.  If in doubt, write.

_NB_: All accepted presenters and participants are required to join 
CATR. For more information on CATR and to join or renew your membership 
please visit http://www.catr-acrt.ca

Stephen Johnson, Director
Centre for Drama, Theatre and Performance Studies
(formerly the Graduate Centre for Study of Drama and the University 
College Drama Program)
University of Toronto
214 College Street, 3rd Floor
Toronto, Ontario CANADA M5T 2Z9
stephen.johnson at utoronto.ca <mailto:stephen.johnson at utoronto.ca>
Centre Website:  www.graddrama.utoronto.ca 
<http://www.graddrama.utoronto.ca>

***

CATR/ACRT

Canadian Association for Theatre Research / Association Canadienne de la 
Recherche Théâtrale

Appel à contributions pour le séminaire de recherche « *Les enjeux 
éthiques de l'histoire de la performance *». Cette session thématique se 
tiendra dans le cadre de la conférence annuelle de l'ACRT à l'Université 
de Victoria du 1^er  au 4 juin 2013.

Nous invitons les chercheures et chercheurs dont le projet de recherche 
en cours porte sur l'histoire de la performance ( c'est-à-dire du 
spectacle vivant) à soumettre des propositions qui témoignent des enjeux 
de leur discipline. Comme ce fut le cas par le passé pour les séminaires 
de l'ACRT regroupés sous le titre « Tyranny of documents », le séminaire 
« Les enjeux éthiques de l'histoire de la performance » examinera la 
relation entre les historiens du spectacle et leurs sources 
documentaires. Les participants sont invités à poser des questions 
d'ordre général sur la provenance des documents qu'ils étudient, sur les 
avantages et les obstacles d'une approche disciplinaire et 
interdisciplinaire, et sur les défis auxquels ils sont confrontés dans 
le cadre de leurs recherches.

Cette année, l'accent sera mis sur l'éthique de l'histoire du spectacle 
vivant et sur ses « limites ».  Jusqu'où l'historien devrait-il aller 
pour défendre ou démystifier son sujet de recherche ? Comment devrait-il 
representer les individus ou les groupes d'individus victimes 
d'oppression dans son travail ? Bienfait ou malédiction : qu'arrive-t-il 
lorsque l'historien y va d'hypothèses de son cru pour combler les 
lacunes du matériel disponible ? Les organisateurs de la session 
invitent des contributions couvrant plusieurs domaines ; la thématique 
de la session guidera la discussion. 

Le mode de discussion du séminaire sera privilégié. C'est-à-dire que les 
participants soumettront d'abord leurs textes aux organisateurs de la 
session. Au besoin, ces textes pourront être accompagnés d'autres 
documents à l'appui. Le tout sera sauvegardé sur un site web sécurisé 
qui sera accessible aux autres participants ainsi qu'aux observateurs 
inscrits au séminaire avant la conférence. Chaque texte sera ensuite 
assigné à des répondants. Finalement, la session se déroulera telle une 
période de questions portant sur les projets de recherche des participants.

Les propositions d'étudiants postgradués, de chercheurs en début de 
carrière et de chercheurs d'expérience sont les bienvenues. Le sujet des 
contributions n'est pas confiné à une seule époque, culture ou 
discipline. Les propositions dans le domaine des arts de la scène, de la 
littérature dramatique et des « Performance Studies », par exemple, 
seront considérées. Un des objectifs de la session sera d'étudier la 
possibilité de former un groupe de travail sur l'histoire du spectacle 
vivant qui se réunira chaque année à la conférence de l'ACRT.

Toute proposition doit inclure un résumé d'environ 250 mots ainsi qu'une 
note biographique. Les candidatures doivent être soumises par courrier 
électronique, dans le corps du texte du message, à Stephen Johnson, à 
l'Université de Toronto (stephen.johnson at utoronto.ca 
<mailto:stephen.johnson at utoronto.ca>). Prière d'envoyer les propositions 
d'ici le 15 janvier 2013. Les organisateurs du séminaire seront heureux 
de répondre à vos questions avant la date limite de soumission. En cas 
de doute, n'hésitez pas à nous écrire. 

Veuillez noter que les participants dont la proposition sera acceptée 
devront devenir membres de l'ACRT. Pour en savoir plus sur cette 
organisation, veuillez consulter le site suivant 
:  http://www.catr-acrt.ca <http://www.catr-acrt.ca/>

Stephen Johnson, Directeur
Centre for Drama, Theatre and Performance Studies
(anciennement connu sous le nom de Graduate Centre for Study of Drama 
and the University College Drama Program)
University of Toronto
214 College Street, 3rd Floor
Toronto, Ontario CANADA M5T 2Z9
stephen.johnson at utoronto.ca 
<applewebdata://CDA33242-B41E-44F1-A75A-9648A24B2909>
Site Web du programme : www.graddrama.utoronto.ca 
<http://www.graddrama.utoronto.ca>


-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://artsservices.uwaterloo.ca/pipermail/candrama/attachments/20121202/e2d8c119/attachment.html>


More information about the Candrama mailing list