CATR/ACRT 2013 - Performance History Seminar: The Ethical Challenges of Performance History

Peter Kuling kuling at GMAIL.COM
Tue Nov 27 08:59:35 EST 2012


From:  Stephen Johnson, University of Toronto

* Apologies for Cross-Postings *

 La version française suit la version anglaise

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*CATR/ACRT*

*Canadian Association for Theatre Research / Association Canadienne de la
Recherche Théâtrale*

*Call for Submissions for Conference 2013 University of Victoria, 1-4 June*

*Performance History Seminar: The Ethical Challenges of Performance History*


Proposals are invited for a seminar exploring the challenges of performance
history, as it relates to the ongoing research of participants.  Like
earlier seminars at CATR/ARCT given under the title ‘Tyranny of Documents,’
this session will explore the relationship between the historian of
performance and documentary evidence; but it will also encourage
participants to raise more general questions concerning provenance,
disciplinary and cross-disciplinary benefits and challenges, and other
issues that have arisen while conducting research.


The focus this year will be on the ethical 'edges' of performance history,
including:  the extent to which historians should be advocates or
'mythbusters' regarding their subjects; the challenges of representing
oppressed individuals and groups of all kinds in the study of history; the
blessings and temptations of filling in gaps in the evidence with
imaginative speculation; among many other challenges.  The organizer
welcomes proposals in other areas of its general subject and mandate; the
topic is meant to provide direction for discussion.


Participants will submit ‘working papers’ exploring a challenge they are
facing in their ongoing research, along with documents if appropriate, all
of which will be posted to a secure website in advance of the conference
for viewing by participants and registrants.  We will assign respondents to
each, and organize the session as a series of related research questions.


We encourage proposals from graduate students, scholars early in their
careers, and seasoned veterans.  The area of research is not restricted to
a particular time or place.  Explorations of the challenges in discussing
any area of drama, theatre and performance studies will be welcome.  A goal
of this year's seminar is to explore the prospect of an ongoing, year-round
working group within CATR/ACRT on performance history.


Please send initial proposals of no more than 250 words, along with a brief
biography, to Stephen Johnson at the University of Toronto (
stephen.johnson at utoronto.ca).  Copy in the body of the email, please.


Deadline for submission is *15 December 2012*.  The organizer welcomes
questions in advance of submitting a proposal.  If in doubt, write.

*
*

*NB*: All accepted presenters and participants are required to join CATR.
For more information on CATR and to join or renew your membership please
visit http://www.catr-acrt.ca

Stephen Johnson, Director
Centre for Drama, Theatre and Performance Studies
(formerly the Graduate Centre for Study of Drama and the University College
Drama Program)
University of Toronto
214 College Street, 3rd Floor
Toronto, Ontario CANADA M5T 2Z9
stephen.johnson at utoronto.ca
Centre Website:  www.graddrama.utoronto.ca

***

CATR/ACRT

Canadian Association for Theatre Research / Association Canadienne de la
Recherche Théâtrale

Appel à contributions pour le séminaire de recherche « *Les enjeux éthiques
de l'histoire de la performance *». Cette session thématique se tiendra
dans le cadre de la conférence annuelle de l'ACRT à l'Université de
Victoria du 1er au 4 juin 2013.

Nous invitons les chercheures et chercheurs dont le projet de recherche en
cours porte sur l'histoire de la performance ( c'est-à-dire du spectacle
vivant) à soumettre des propositions qui témoignent des enjeux de leur
discipline. Comme ce fut le cas par le passé pour les séminaires de l'ACRT
regroupés sous le titre « Tyranny of documents », le séminaire « Les enjeux
éthiques de l'histoire de la performance » examinera la relation entre les
historiens du spectacle et leurs sources documentaires. Les participants
sont invités à poser des questions d'ordre général sur la provenance des
documents qu'ils étudient, sur les avantages et les obstacles d'une
approche disciplinaire et interdisciplinaire, et sur les défis auxquels ils
sont confrontés dans le cadre de leurs recherches.

Cette année, l'accent sera mis sur l'éthique de l'histoire du spectacle
vivant et sur ses « limites ».  Jusqu'où l'historien devrait-il aller pour
défendre ou démystifier son sujet de recherche ? Comment devrait-il
representer les individus ou les groupes d'individus victimes d'oppression
dans son travail ? Bienfait ou malédiction : qu'arrive-t-il lorsque
l'historien y va d'hypothèses de son cru pour combler les lacunes du
matériel disponible ? Les organisateurs de la session invitent des
contributions couvrant plusieurs domaines ; la thématique de la session
guidera la discussion.

Le mode de discussion du séminaire sera privilégié. C'est-à-dire que les
participants soumettront d'abord leurs textes aux organisateurs de la
session. Au besoin, ces textes pourront être accompagnés d'autres documents
à l'appui. Le tout sera sauvegardé sur un site web sécurisé qui sera
accessible aux autres participants ainsi qu'aux observateurs inscrits au
séminaire avant la conférence. Chaque texte sera ensuite assigné à des
répondants. Finalement, la session se déroulera telle une période de
questions portant sur les projets de recherche des participants.

Les propositions d'étudiants postgradués, de chercheurs en début de
carrière et de chercheurs d'expérience sont les bienvenues. Le sujet des
contributions n'est pas confiné à une seule époque, culture ou discipline.
Les propositions dans le domaine des arts de la scène, de la littérature
dramatique et des « Performance Studies », par exemple, seront considérées.
Un des objectifs de la session sera d'étudier la possibilité de former un
groupe de travail sur l'histoire du spectacle vivant qui se réunira chaque
année à la conférence de l'ACRT.

Toute proposition doit inclure un résumé d'environ 250 mots ainsi qu'une
note biographique. Les candidatures doivent être soumises par courrier
électronique, dans le corps du texte du message, à Stephen Johnson, à
l'Université de Toronto (stephen.johnson at utoronto.ca). Prière d'envoyer les
propositions d'ici le 15 décembre 2012. Les organisateurs du séminaire
seront heureux de répondre à vos questions avant la date limite de
soumission. En cas de doute, n'hésitez pas à nous écrire.

Veuillez noter que les participants dont la proposition sera acceptée
devront devenir membres de l'ACRT. Pour en savoir plus sur cette
organisation, veuillez consulter le site suivant :  http://www.catr-acrt.ca

Stephen Johnson, Directeur
Centre for Drama, Theatre and Performance Studies
(anciennement connu sous le nom de Graduate Centre for Study of Drama and
the University College Drama Program)
University of Toronto
214 College Street, 3rd Floor
Toronto, Ontario CANADA M5T 2Z9
stephen.johnson at utoronto.ca
Site Web du programme : www.graddrama.utoronto.ca
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